Folknykterhetens vecka 2017

Alkoholstör+logga-600x172

Alkoholindustrin letar ständigt tillfälle att sälja mer av sin alkohol. En nyligen släppt rapport visar att unga utsätts för dubbelt så mycket alkoholbudskap jämfört med vuxna. Genom kampanjen #alkoholstör vill vi arbeta för att sociala medier ska bli fritt från alkoholstörningar.

Folknykterhetens vecka den 22-28 maj är en av IOGT-NTO:s stoltaste veckor! Då pratar vi med människor om varför vi finns och vilken nytta och roll vår verksamhet har i samhället. Vi erbjuder en möjlighet att engagera sig i våra frågor genom att ta ställning, bli medlem och stötta ekonomiskt.

Temat för Folknykterhetens vecka är alkoholreklam och vi kommer återuppliva vår kampanj Alkoholstör. Fisken ska få vakna till liv igen och vårt övergripande budskap kvarstår:

Alkoholindustrin stör Sverige med deras alkoholreklam
och det är vi och många andra trött på!

Vi gör det under hashtaggen #alkoholstör som kommer vara bärande genom hela kampanjen och förhoppningsvis även efter det också.

Det kommer finnas material att beställa under våren:

  • Kampanjmaterial, exempelvis flyers, affischer, störar, tyg till värvardiskar
  • Faktaunderlag om alkoholreklam för att fräscha upp kunskaperna
  • Aktivitetstips för medlemmar, föreningar och distrikt. Till exempel för politikermöten, drogkampen, tipspromenad, insändarunderlag, familjedag etc

Material att beställa (fylls på efter hand och allt finns på plats senast 1 april)

Dryckeslista (pdf)

Det viktiga är inte exakt VAD som görs utan snarare ATT det görs. Under Folknykterhetens vecka firar vi tillsammans och bjuder in. Du och alla andra gör det som ni tycker är allra roligast – då kommer vår lust och glädje skina igenom och inspirera fler att hänga med.

Frågor kan ställas till Robert Kaskas på 0733-72 62 44

 

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00