Källhänvisning Kampanjfilm ”Tack för att ni dricker”

I vår kampanjfilm Tack för att ni dricker listar vi en rad olika saker som Alkoholindustrin gör och gjort för att få oss att dricka mer alkohol. Vi har valt att visa upp detta så att du som konsument ser och kan reagera på vad alkoholindustrin egentligen sysslar med bakom lykta dörrar.

Ladda ner dokumentet med källhänvisning –> Tack för att ni dricker källhänvisning

För frågor och andra funderingar kontakta Irma Kilim via mail eller på 0733-72 62 30

 

LÅTTEXT MED KÄLLHÄNVISNING

Vers 1″
Fastän marknaden var mättad, full och glad”
Har vi funnit nya sätt att expandera: *whoho!*”1
Om vi vet att unga följer TV-serier som går bra ”
Får vi en ny kanal där vi kan annonsera” 2
Eftersom barnen gillar sötsaker, ja, som vi alla vet,”
gjorde vi glass och alkoläsk med Hello Kitty”3
Och affischera’ framför grundskolor, till lärarnas förtret *thihi*”4
För varje flaska såld drog vi in 12,90! *Jaaa!!*”

Refräng”
Tack för att ni dricker!”
För att ni fyller era glas och våra konton”
Tack för att ni dricker”
Hela vägen från New Dehli till Toronto”

Vers 2″
Nu har vi hittat ut på nätet – ja vi finns i allas feed”
För Facebook struntar helt i åldersgränskontroller”5
Vissa ville ha ett nyktert VM – inte vi !”
De vek sig snart för våra slagord och paroller!”6
I vissa länder gick det trögt med att få folk att släcka törsten”
Men, med ölflickor så undkom vi problemet!”7 Staten höjde skatten vilket hämmade oss på börsen”
… så vi sänkte priserna på rubbet på Systemet *jubel*”8

1. http://www.carlsberggroup.com/Markets/asia/Pages/default.aspx

2. https://geiselmed.dartmouth.edu/news/2012/02/23_sargent.shtml

3. http://gb.se/produkter/magnum-limited-edition-with-marc-de-champagne/
http://www.huffingtonpost.com/2013/09/23/hello-kitty-beer_n_3976490.html

4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17568965
http://www.camy.org/research/Youth_Exposure_to_Alcohol_Ads_on_TV_Growing_Faster_Than_Adults/

5.  http://www.iq.se/public/assets/Documents/Alkoholreklam/IQ_Rapport_Alkoholreklam-pa-internet_2013-05.pdf

6. http://www.dn.se/sport/fotboll/fifa-kraver-ol-under-vm/
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article14237640.ab

7. http://www.beergirls.org/
http://www.youtube.com/watch?v=ZvRX0T3W708
http://www.phnompenhpost.com/national/%E2%80%98beer-girls%E2%80%99-    underpaid-report
http://www.ilo.org/asia/whatwedo/publications/WCMS_BK_PB_71_EN/lang–en/index.htm

8. http://www.dn.se/ekonomi/branschen-kontrar-hojd-alkoholskatt/

  • IOGT-NTO på Facebook

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00