Debatt: Vi har rätt att få veta – och kunna göra aktiva val

Johnny Mostacero10 (002)

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten och hur får vi tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val? 

För några veckor sedan kom nyheten att Irland vill införa en varningstext för cancer på alkoholflaskor. Som ordförande för IOGT-NTO tycker jag att Sverige bör följa Irlands exempel. Det handlar inte om att skuldbelägga de som drabbas av cancer utan om att öka kunskapen så att människor kan göra aktiva informerade val.

Redan 1988 klassades alkohol i grupp 1 av cancerogena ämnen, tillsammans med tobak, asbest och sot. Ändå har svenskar lägst kännedom av alla medlemsländer i EU om detta. Endast 23 procent av de tillfrågade i Sverige säger sig känna till sambandet mellan alkohol och cancer, jämfört med vinproducerande Frankrike där 57 procent av de tillfrågade har den kännedomen.

Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige och 10 procent av bröstcancerfallen är kopplade till alkohol. Vi bör inte stanna vid att skänka pengar till forskning utan också kräva att få ta del av forskningsresultaten.

Det fanns en tid då tobaksindustrin sålde cigaretter som bra för minnet och för nerverna, förpackade som en livsstilshöjande produkt. På samma sätt arbetar alkoholindustrin med att få alkoholen att framstå som en hälsofrämjande dryck. Hur många gånger har vi inte fått höra att ett glas vin om dagen är bra för hjärtat? Ett budskap som däremot inte är lika vanligt är att risken för bröstcancer ökar med 11 procent redan vid en genomsnittlig konsumtion av ett glas vin om dagen. Ändå är det fakta som är belagda genom forskning.

Pinkwashing är det ultimata sättet att sälja alkohol som en hälsoprodukt till förmån för bröstcancer. Det handlar om att klä alkoholprodukter i rosa och att ge bidrag till insamlingar för att stötta forskning om bröstcancer vilket är paradoxalt eftersom alkohol i sig bidrar till bröstcancer.

Tänk dig ett tobaksmärke som säljer cigaretter till förmån för lungcancerdrabbade. Att man bjuder på cigaretter under en cancergala eller att personer som genomgått en cancerbehandling firar genom att ta en cigg? Det låter inte rimligt.
Ändå kan vi se galor till förmån för cancerdrabbade där det serveras alkohol eller väninnor som firar en vän, vars cancerbehandling gått bra, genom att dricka champagne.

Det är upp till var och en att själv välja eller välja bort ett glas vin. Men för att kunna göra ett aktivt och informerat val behöver man också ha kunskap om hur det man stoppar i sig påverkar ens hälsa. Det borde vara en självklar rättighet att få veta.
Därför anser vi att cancervarningar ska finnas på alkoholdrycker i Sverige och att folkhälsomyndigheten bör ha ett tydligt uppdrag i att informera om sambandet mellan alkohol och cancer.

Johnny Mostacero
Förbundsordförande IOGT-NTO

Artikeln finns även publicerad i friskvårdstidningen Kurera. Klicka här för att läsa artikeln. 

Av: , 2018-10-20

Kommentarer

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00