IOGT-NTO:s kampanj bäst i världen på humor

"Vi har tagit vårt folkrörelsearbete från torgen runt om i landet och ut i den digitala världen"

Alkoholstör+logga

IOGT-NTO:s kampanj har vunnit två priser i en internationell tävling som brukar kallas ”Oscarsgalan” för politiska kampanjer – Pollie Awards. Under en prisgala i New Orleans i natt, anordnad av The American Association of Political Consultants (AAPC), stod det klart att IOGT-NTO:kampanj  vinner guld i kategorin ”Best Use of Humor” och silver i kategorin ”Best Use of the Internet”.

– Det här är helt enastående. Det visar hur en över 135 år gammal folkrörelse tillsammans med sina medlemmar kan skapa en förändring med hjälp av nya metoder och teknik. Att vi plockat hem det finaste priserna som går att vinna för politiska kampanjer i världen är vi väldigt stolta över, säger Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO.

Alkoholstör vinner guld i kategorin ”Best Use of Humor”, och silver i kategorin ”Best Use of the Internet”. Alkoholstör bedrevs sommaren och hösten 2014 och hade som mål att lyfta frågan om alkoholreklam i valdebatten. Genom alkoholstor.se fick privatpersoner möjlighet att skicka en fråga till över 5000 riksdagskandidater om de vill skärpa lagstiftningen för alkoholreklam. Över 25 000 frågor skickades och hela 2428 kandidater svarade. En del av kampanjen var också att göra det lättare att anmäla alkoholreklam till Konsumentverket via alkoholstörningsjouren. Under kampanjperioden ökade antalet anmälningar till Konsumentverket med 800 procent.

– Det här har varit ett helt nytt sätt för oss att jobba på. Den digitala utvecklingen har gjort att vi kan kombinera politiskt påverkansarbete med engagemang från medlemmar och sympatisörer och uppnå enastående resultat. Det här visar hur folkrörelserna i Sverige gör skillnad och behövs. Vi har tagit vårt folkrörelsearbete från torgen runt om i landet och ut i den digitala världen, säger Samuel Somo, ansvarig för digital kommunikation på IOGT-NTO.

Kampanjen har tagits fram tillsammans med kampanjbyrån Reform Act.

– Det känns väldigt roligt att få vinna det här priset tillsammans med IOGT-NTO. Det är en imponerande organisation som lyckats få frågan om alkoholreklam på politikernas agenda under en valrörelse som till 99.9 % handlade om jobb, skola och välfärd, säger Jakob Ohlsson, kampanjchef på Reform Act.

Pollie Awards
Pollie Awards delas årligen ut av AAPC, The American Association for Political Consultants. Priset är det mest prestigefyllda priset som delas ut i USA för politiska kampanjer – Pollie brukar kallas Oscarsgalan för politiska kampanjer.

Av: Samuel Somo, 2015-03-20

Kommentarer

En kommentar på “IOGT-NTO:s kampanj bäst i världen på humor”

  1. […] Pressmeddelande och artikel i Accent om du vill läsa mer. […]

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00