Miljonlotteriet skapar möjligheter

Hallå där Ludwig Alholt, VD för IOGT-NTO-ägda Miljonlotteriet. I år samarbetar Miljonlotteriet direkt med kampanjen Vit Jul och säljer en särskild Vit Jul-lott på nätet. Hur har det gått hittills?

Ludwig Alholt
Ludwig Alholt, VD Miljonlotteriet

Det ser ut att gå riktigt bra, under första veckan var det vår bästsäljare. Vi vet att många av Miljonlotteriets kunder uppskattar Vit Jul-projektet oerhört mycket och att de gärna vill vara med och stödja det.

Miljonlotteriet är ett av de lotterier som startades av en folkrörelse och där överskottet går till, i det här fallet, IOGT-NTO:s verksamhet. Hur ser du på lotterier som ett sätt att finanisera ideell verksamhet?

För IOGT-NTO-rörelsen finns det en lång tradition av att bedriva lotterier och Miljonlotteriet som om ett par år firar 50-års jubileum finns ju till för att möjliggöra folkrörelsearbete. Varje krona som skapas med hjälp av lotterier och dess överskott har en enorm utväxling i ideellt och frivilligt arbete och är värd väldigt många kronor för samhället i slutänden. För alla oss som arbetar med Miljonlotteriet så är det viktigt att förverkliga både våra kunders drömmar samtidigt som vi drömmer om att förbättra den värld vi lever i.

Att bli kund hos Miljonlotteriet är ett sätt att stödja IOGT-NTO:s verksamhet. Vilken respons får ni från kunderna om det?

När jag träffar och pratar med våra kunder så kommer alltid stödet för IOGT-NTO upp som en av de absolut viktigaste orsakerna till att man är kund hos just Miljonlotteriet, att få förverkliga drömmar om otroliga vinster och samtidigt göra gott är en fantastisk möjlighet.

Att vara folkrörelseägda innebär ju ett särskilt socialt ansvar, hur påverkar det relationen med kunderna?

Att vara en folkrörelse innebär i grunden att vi vill ta ansvar. Det är ett ansvar som sträcker sig långt utanför lagar och regler. Vårt ansvar sträcker sig i engagemang i olika branschorganisationer som Svensk distanshandel och Speletiska rådet. Jag är personligen engagerad och sitter centralt i det arbetet. Självklart engagerar jag mig också alltid i kunder som hör av sig, jag vill gärna veta vad de tycker.

Vad skulle du säga är de prioriterade områdena i Miljonlotteriets arbete under 2013?

Dels skulle jag säga att fortsätta driva frågan om att införa en generell 18-årsgräns och att branschen sätter upp och följer riktlinjer kring marknadsföringen. Sen under det kommande året så är spelansvar och att genom SPER:s försorg sätta en branschgemensam standard något som är oerhört viktigt och spännande.

Vad ser du för utmaningar för framtiden?

Att hitta sätt att vara mer närvarande och finnas på plats för kunden exempelvis i sociala medier, att vara lyhörd mot kundernas behov helt enkelt. Kunderna är vårt fokus och där kan vi alltid jobba mot att bli ännu bättre.

Av: Henry Cohen, 2012-11-20

Kommentarer

En kommentar på “Miljonlotteriet skapar möjligheter”

  1. Bra ni samarbetar och miljonlotteriet och slagfärdiga röda korset postkodlotteriet

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00