Svenskar engagerar sig i att få bort öljätte i Premier League

#OutbidChang är ett initiativ från det globala nätverket ”Big Alcohol Exposed” där delar av IOGT-NTO-rörelsen ingår.

Sean & Sean
Sean & Sean

Syftet är att mobilisera människor världen över och samla in tillräckligt med pengar för att ersätta Premier League-laget Evertons huvudsponsor Chang Beer med familjeföretaget Barber Club Bootle, en frisörsalong bara ett stenkast från Evertons hemmaarena. Ägarna Sean & Sean är far och son och hängivna Everton-supporters.

— Everton är det sista laget i Premier League där spelarna har alkoholreklam på sina tröjor. Att bjuda över Chang och vinna nästa sponsoravtal kommer kosta 16 miljoner pund. Sean och Sean är två sköna typer som driver en helt vanlig liten frisörsalong med en del sociala event. De kommer att behöva all hjälp de kan få från allmänheten, säger Mona Örjes, förbundsordförande för IOGT-NTOs Juniorförbund Junis – en av organisationerna i nätverket Big Alcohol Exposed.

Sean & Sean, far och son och hängivna Everton-supportrar har som mål att ersätta ett av de äldsta sponsringssamarbetena i Premier League – den mellan Everton FC och Chang Beer – med sin frisörsalong ”Barbers Club”. Deras insamlingskampanj #OutbidChang belyser det faktum att alkoholsponsring bidrar till att barn och unga utsätts för stora mängder alkoholreklam. I Storbritannien är barn mer bekanta med varumärken av alkoholhaltiga drycker än med märken av godis och kakor.

— Det är tråkigt när laget du älskar gör reklam för alkohol. Det sänder helt fel budskap till barn och unga, säger ena ägaren till Barbers Club, Sean Jr.

#OutbidChang är ett initiativ från Big Alcohol Exposed och syftar till att belysa effekten alkoholsponsring av idrott har på barn och ungdomar.

Läs mer och se Sean & Seans film på Indiegogo:
Läs mer om Sean och Sean och The Barber Club Bootle på Facebook

Av: Samuel Somo, 2016-05-25

Kommentarer

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00