Stoppa alkoholreklamen vid dörren

Fram till nu har direktreklam av alkohol hem i brevlådan i princip inte existerat. Men det förändrades med en friande dom i marknadsdomstolen den 5:e maj. Domen öppnade upp för direktreklam och därmed ytterligare en kanal för marknadsföring av alkohol.

Alkoholreklam, nej tack! Header hemsida

IOGT-NTO startar därför en blixtkampanj där den som vill slippa reklamen kan skriva upp sig och få hemskickat en dekal med texten ”Alkoholreklam – Nej Tack!” att sätta på brevlådan.

— Vi har lyft problemen med alkoholreklam länge och den här domen visar ännu tydligare att det är dags att sätta ner foten. Vi dränks allt mer i alkoholreklam och investeringarna i den ökar explosionsartat. Våra politiker måste agera och ta ett helhetsgrepp kring hela frågan med marknadsföring av alkohol, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Det finns ett starkt motstånd mot alkoholreklam och för alla de som inte vill ha direktreklam för alkohol startar nu IOGT-NTO en blixtkampanj som finns på iogt.se/nejtack. Personer kan skriva upp sig och få hemskickat dekaler med texten ”Alkoholreklam- Nej Tack!” som går att sätta upp på den egna brevlådan.

— Det finns inte många platser som är fria från alkoholreklam, men hemmet borde vara en sådan zon. Med den här kampanjen ger vi alla möjlighet att stoppa alkoholreklamen redan i dörren, säger Anna Carlstedt.

Till kampanjen

Av: Samuel Somo, 2015-05-08

Kommentarer

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00