Hög tid att skärpa lagstiftningen för alkoholreklam

IOGT-NTO kräver en tydlig reglering av alkoholreklam i sociala medier och en hårdare lagstiftning för alkoholreklam i tidningar och på nyhetssajter. I en ny undersökning gjord av IQ svarar nästan hälften att de tycker att alkoholreklamen på nyhetssajter ökat de senaste två åren. Det ligger i linje med det faktum att medieinvesteringarna i alkoholreklam har ökat från 8 miljoner kronor år 2000 till knappt 1,4 miljarder kronor brutto år 2014.

Bristen på reglering av alkoholreklam i sociala medier är oacceptabel och där ser vi hur barn och unga varje dag nås av olika typer av alkoholmarknadsföring. Även mängden alkoholreklam i tidningar och på nyhetssajter är ett problem och bidrar till att stärka en begränsande alkoholnorm i samhället, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

I IQ:s undersökning framgår också att 81 procent av de tillfrågade tycker det är bra att alkoholreklam är hårdare reglerad än annan typ av reklam.

Alkoholreklam ska regleras hårdare för att skadorna alkoholen orsakar, utöver det mänskliga lidandet, kostar samhället mångmiljardbelopp varje år. Svenska folket vill ha en hård reglering av reklamen. Vi vet också, tack vare en undersökning vi gjorde inför valet 2014, att majoriteten av riksdagsledamöterna vill ha en hårdare reglering. Med det stödet i ryggen är det hög tid för Gabriel Wikström att agera och skärpa regleringarna kring alkoholreklamen, säger Johnny Mostacero.

Av: Johnny Foglander, 2016-09-05