Rekordökning av anmäld alkoholreklam

För en vecka sedan startade IOGT-NTO Alkoholstörningsjouren där privatpersoner bland annat kan få hjälp att anmäla alkoholreklam till Konsumentverket eller Myndigheten för radio och tv. Bara under veckan som Alkoholstörningsjouren har varit igång har 20 anmälningar gjorts till Konsumentverket. Hittills i år har 70 anmälningar gjorts vilket kan jämföras med 61 under hela 2013.

— Varje dag ser vi alkoholreklam för drygt 3 miljoner kronor och det finns många exempel där reklam bryter mot lagen. Att det redan kommit in fler anmälningar till Konsumentverket än hela förra året visar att många stör sig på alkoholreklam och vill göra något åt den, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

För en månad sedan lanserade IOGT-NTO en hemsida där kontaktuppgifter till majoriteten av alla riksdagskandidater från alla riksdagspartier utom SD samlats. Där kan privatpersoner leta upp sina lokala kandidater och ställa frågan om de vill se en skärpning av tillsyn och lagstiftning för marknadsföring av alkohol.

Hittills har drygt 1500 personer frågat över 5000 kandidater. 813 har svarat och drygt 87 procent av dessa ställer sig positiva till en skärpning av lagstiftning och tillsyn.

— I undersökning efter undersökning säger svenska folket att man är trött på alkoholreklamen och nu senast svarade 44 procent att man vill förbjuda den helt. Därför är det glädjande att så många av de som kandiderar i riksdagsvalet i höst ställer sig bakom en skärpning av lagstiftningen för marknadsföring av alkohol, avslutar Anna Carlstedt.

Anmälningar av alkoholreklam som inkommit till Konsumentverket år för år:

(Diariet finns även på nätet för egna sökningar: http://diabasweb.kov.se/start.asp)

2009: 32 st
2010: 36 st
2011: 59 st
2012: 67 st
2013: 61 st
2014 (fram till 23 juni): 70 st

Kontakt

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO
Tel: 070-878 09 33

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO
Tel: 0734-618 328

Av: Tobias Tengström, 2014-06-25

Kommentarer

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00