Vit jul minskade drickandet under julhelgen

Nära hälften av svenska folket känner till IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul, och av dem uppger 20 procent att de drack mindre alkohol under julen som en direkt följd av kampanjen. Det visar en undersökning genomförd av YouGov. Ytterligare 17 procent uppger att de reflekterade mer än tidigare över sin egen och andras alkoholkonsumtion.

— Det är fantastiskt att få det här kvittot på att vårt arbete ger resultat. Julen är barnens högtid och att så många säger sig ha druckit mindre tack vare kampanjen ger oss kraft. Det visar att det går att utmana alkoholnormen. Och det kommer vi att fortsätta göra, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

I YouGovs undersökning framgår att 48 procent känner till Vit jul, varav nästan var tionde kom i kontakt med kampanjen för första gången 2015.

— Vit jul genomfördes för nionde gången 2015, och det är tydligt att kampanjen och diskussioner kring just julfirande, barn och alkohol har blivit en del av samhällsdebatten i december, säger Lisa Greve, verksamhetsutvecklare för Vit jul.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 28 december-4 januari 2015/2016 har sammanlagt 1067 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Av: Johnny Foglander, 2016-01-28