4 helt sjuka saker om alkoholreklam du inte känner till

Inte nog med att alkoholindustrin lägger 3,77 miljoner kronor om dagen brutto på alkoholreklam i Sverige. Här kan du läsa om fyra andra sjuka saker kopplat till marknadsföring av alkohol.

CE58F84144

Ölflickor
Kvinnor som anställs av bryggerier för att sälja deras öl.
Lönerna är usla, ofta runt hälften av minimum för en vuxen kvinnas lön. Prostitution, HIV och alkoholproblem är vanliga effekter av den låga lönen. De tvingas sälja sex, vilket kan leda till sexuellt överförbara sjukdomar och ovälkomna graviditeter. Ett vanligt knep för att hålla kunderna glada för mer, är att dricka med dem. Då ökar också risken för sexuella trakasserier. Läs mer i en artikel från The Guardian
Källa

Alkoholreklam på barns tider
Sverige har ett totalförbud mot alkoholreklam i radio och tv. Ändå är vi ett av de länder som visar mest alkoholreklam när flest barn ser på tv. Reklamen sänds inte från Sverige, och kan då kringgå den svenska lagstiftningen. Alkoholreklamen har visats öka konsumtionen och sänka debutåldern, och att våra lagar kan stampas på såhär är skamligt.
Källa

Hello Kitty-ÖL någon?
Hello Kitty har tagit ett stort steg i marknaden: alkoläsk. Ölen har fruktiga smaker, såsom banan och lemon-lime, och en relativt låg alkoholhalt, 2.3 till 2.8%. The Atlantic föreslår att drycken är riktad till kvinnor, men den söta katten och den läskliknande smaken är väldigt trolig att locka yngre. Hello Kitty har även lanserat vin.
Källa

Du betalar ett högt pris för alkoholreklamen
I tidningar, tv-program, via alkoholreklam och på sociala medier sprids bilden av alkohol som något som är förknippat med njutning, avkoppling, semester eller firande. Men vet du att alkohol enligt beräkningar kostar samhället 49 miljarder kronor årligen på grund utav konsekvenserna från alkoholkonsumtionen i Sverige. Till detta kommer de svårmätta sociala konsekvenserna som är mer allvarliga än de ekonomiska i form av att bland annat barn som far illa. Vi vill inte att detta fortsätter och därför är det rimligt att ifrågasätta att alkoholreklamen ökar i den takt den gör. Alkoholindustrin tar inte sitt ansvar utan investerar allt mer i alkoholreklam.
Källa

Bli medlembild 4-saker-01

Av: Samuel Somo, 2015-03-02

Kommentarer

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00