Ökat stöd för Systembolaget

Systembolaget har presenterat sin statistik för tredje kvartalet 2012. Statistiken visar att försäljningen av alkoholfritt ökar och att allmänhetens stöd för Systembolaget är fortsatt starkt.

Skylt utanför en av Systembolagets butiker

Alkoholfritt fortsätter öka mest

Det ökade intresset för alkoholfria drycker håller i sig, visar försäljningsstatistiken. Under det tredje kvartalet 2012 ökade försäljningen med 35,8 procent till 578 505 liter, jämfört med samma månader 2011.

– Kunderna väljer i allt större utsträckning alkoholfria drycker som ligger i lite högre prisklasser, till exempel äppelmuster, säger Magdalena Gerger i en kommentar. Det är glädjande i dubbel bemärkelse, dels att våra kunder fortsätter uppskatta våra alkoholfria drycker, dels att det är ett tydligt tecken på att intresset för mat och dryck i kombination verkligen spänner över hela vårt sortiment, fortsätter Gerger.

Fortsatt ökat stöd

SIFO mäter på uppdrag av Systembolaget allmänhetens inställning till Systembolaget, ett så kallat opinionsindex (OPI). Under det tredje kvartalet 2012 svarade 69 procent ja på SIFO:s fråga om man vill behålla Systembolaget i dess nuvarande roll. Medelvärdet för samma period 2011 var 67 procent.

Av: Henry Cohen, 2012-10-08

Kommentarer

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00