Rekordstarkt stöd för Systembolaget

Tre av fyra svenskar vill ha kvar Systembolagets detaljhandelsmonopol, visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Systembolaget. Det är den högsta siffran sedan mätningarna började.

Skylt utanför en av Systembolagets butiker

– Vår försäljning är fortsatt stabil. Kundernas intresse för alkoholfritt är fortsatt starkt, vilken den tydliga försäljningsökningen visar. På sikt kommer de procentuella ökningarna av alkoholfritt naturligtvis plana ut, i takt med att försäljningen i antal liter blir allt större, men där är vi inte ännu, säger Magdalena Gerger, VD för Systembolaget, i en kommentar.

Kvartalsstatistiken visar att lokala och småskaliga produkter, särskilt öl, ökar. Spritdrycker ökade 0,4 procent och vin ökade med 1,6 procent medan försäljningen av starköl minskade 1,3 procent och varugruppen cider och blanddrycker minskade med hela 6,1 procent.

Totalt ökade alkoholförsäljningen under perioden januari till mars 2013 med 0,5 procent, mätt i ren alkohol.
Alkoholfria drycker fortsätter vara populära och systembutikerna ökade försäljningen av alkoholfritt med hela 10,6 procent under perioden. Tio nya svenska äppelmuster lanserades i mars.

Stödet för Systembolagets säljmonopol är rekordstort. En enkät som Sifo gör återkommande på Systemets uppdrag (1000 personer tillfrågas varje månad), visar att 73 procent vill ha kvar monopolet. Det är den högsta siffran sedan mätningarna inleddes 2011, då motsvarande siffra var 49 procent.

Av: Henry Cohen, 2013-04-08
IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00